Eesti avaliku sektori digitaalsed teenused on maailma mastaabis kõrgel tasemel ja nende arendamine jätkub pidevalt.
Viimase pooleteise aasta jooksul on olulise uuenduse läbi teinud riikliku postkasti teenus, mis võimaldab riigiasutustel saata elanikele ja ettevõtetele teateid neid puudutavate toimingutega seoses. Projekti teostas Fujitsu Estonia tarkvarameeskond.
Rääkisime senisest tööst, saavutatud tulemustest ja eelseisvatest ülesannetest analüütiku Reeni Mikkelsaare, projektijuhi Margus Malva ja tarkvarameeskonna juhi Mait Koppeliga.
Mis on riiklik postkast?
Riiklikuks postkastiks nimetatakse teavitusteenust, mille kaudu erinevad riigiasutused saavad saata teateid Äriregistris registreeritud ettevõtetele ja Eesti isikukoodi omavatele eraisikutele.
Postkasti keskne lüli on portaal Eesti.ee, kus asub esimene riikliku postkasti esitluskuva; teadete edastamise kanalid on riikliku postkasti esitluskuva, e-post, SMS ja Eesti riigiäpp.
Riikliku postkasti projekti fakte
- Töö teostatakse Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) tellimusel 2021. aasta riigihanke raames 2023. aasta märtsis korraldatud minikonkursi kohaselt.
- Fujitsu poolt osaleb 10-liikmeline meeskond tihedas koostöös RIA IT-spetsialistide ja valdkonna ekspertidega.
Teetähised:
- 2024 kevad: uus riiklik postkast on live´s – saab lugeda riiklikke teateid
- 2024 sügis: valmis haldusliides – riigiasutus saab kirju kujundada oma põhjadele ja jälgida teadete edasisaatmise ja lugemise statistikat
- 2024 sügis: personaliseerimine – iga inimene ja ettevõte saab portaalis seadistada valikud, milliseid teateid millise kanali kaudu ta soovib või ei soovi saada
Tulevased arendused:
- Postkasti platvormi liidestamine riigiasutustega
- Kättetoimetatavad teated: digitaalsed tähitud kirjad
- Liidestus Bürokratiga
On hea meel tõdeda, et see suur projekt õnnestus väga hästi. Platvormi uuendamise töö valmis 9 kuuga. Laivi läksime planeeritud ajal ja esimesel katsel edukalt. See tundub enesestmõistetav, aga tegelikult polegi nii tavaline!
Fujitsu töö on Eesti.ee portaali arengule olulist mõju avaldanud – sellest on saanud tervik.
RIA sai tänu uuele postkastile kinni panna 84 serverit. See on märkimisväärne kulude kokkuhoid isegi Riigipilve kasutamise eest lisandunud kulu arvesse võttes.
Suur võit on teenuse mahu ja jõudluse suurendamise ja vähendamise võimalus. Riigipilve kasutuselevõtu kaudu saavutati skaleeritavus ja parem ressursside juhtimine.
Õnnestunud postkasti projekti võttis RIA eeskujuks riikliku mobiiliäpi tehnoloogilise platvormi loomisel.
Asso Kasuk, Riigi Infosüsteemi Ameti tootejuht: “Meie koostöö Fujitsu tiimiga on olnud algusest peale suurepärane. Tehtud on ülimalt palju ning loodud toode on suurepärase kvaliteediga. Suhtlus, koosmõtlemine ja loomulikult ülim agiilsus asjade arendamisel muutsid kogu projekti jooksul töö väga sujuvaks ja mõnusaks. Kindlasti toome meie Fujitsu tiimi täieliku dream team-ina alati välja.”
Riikliku postkasti projekt oli ajendiks meie tarkvarameeskonna kasvamisele nii arvuliselt kui oskuste skaala ja kvaliteedi osas. Saime juurde tehnilist pädevust.
Meeskonna juhi Mait Koppeli sõnul ei ole meil nii tugevat meeskonda varem olnud. Töötame 35 oma inimese ja 8 partneriga.
Projektijuht Margus Malva ütleb, et meeskond hakkas väga hästi koos tööle. Selliseid suuri asju saab teha vaid väga laheda meeskonnaga – muidu poleks projekt valminud nii edukalt ja nii lühikese ajaga.
Oma roll on selles ka asjaolul, et meeskonna liikmetel oli sõnaõigus tiimi komplekteerimisel, sh mõnede liikmete väljavahetamisel, kelle töö kvaliteet või suhtumine ei vastanud meie standardile.
Postkasti uuenemise protsess jätkub ja Fujitsu tiim on selle juures võtmerollis ka edaspidi.
Olulisi teateid, mis nõuavad vastuvõtmisel saaja allkirja, saadetakse praegu tähitud kirjaga. See tagab nende kättetoimetamise juriidilises kontekstis.
Riikliku postkasti arendamise visioon sisaldab digitaalset funktsionaalsust, mis tähitud paberkirja formaadi välja vahetaks.
Nn. kättetoimetatavad sõnumid töötaksid uues lahenduses nii, et kui saaja mõnes kanalis vastavat teadet näeb, loetakse see juriidilises mõttes kättetoimetatuks – sellest jääb täpne logi koos kuupäeva, kellaaja ja vastava portaaliga, kus teadet loeti.
Selle funktsionaalsuse ellurakendamine ei ole siiski ainult tehnilise teostuse küsimus, vaid eeldab ka mõningaid seadusemuudatusi, mida peab käsitlema riigikogu. Paralleelselt töö tehnilise poolega siiski käib. Kokkuvõttes võimaldaks see taas parandada riigi toimimise tõhusust.