AVALIK SEKTORDIGITALISEERIMINEEesti Riikliku postkasti üldkuva

Uuenenud Eesti riiklik postkast parandab teadete edastamist ettevõtetele ja elanikele

Eesti avaliku sektori digitaalsed teenused on maailma mastaabis kõrgel tasemel ja nende arendamine jätkub pidevalt.

Viimase pooleteise aasta jooksul on olulise uuenduse läbi teinud riikliku postkasti teenus, mis võimaldab riigiasutustel saata elanikele ja ettevõtetele teateid neid puudutavate toimingutega seoses. Projekti teostas Fujitsu Estonia tarkvarameeskond.

Rääkisime senisest tööst, saavutatud tulemustest ja eelseisvatest ülesannetest analüütiku Reeni Mikkelsaare, projektijuhi Margus Malva ja tarkvarameeskonna juhi Mait Koppeliga.

Mis on riiklik postkast?

Riiklikuks postkastiks nimetatakse teavitusteenust, mille kaudu erinevad riigiasutused saavad saata teateid Äriregistris registreeritud ettevõtetele ja Eesti isikukoodi omavatele eraisikutele.

Postkasti keskne lüli on portaal Eesti.ee, kus asub esimene riikliku postkasti esitluskuva; teadete edastamise kanalid on riikliku postkasti esitluskuva, e-post, SMS ja Eesti riigiäpp.

Riikliku postkasti projekti fakte

  • Töö teostatakse Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) tellimusel 2021. aasta riigihanke raames 2023. aasta märtsis korraldatud minikonkursi kohaselt.
  • Fujitsu poolt osaleb 10-liikmeline meeskond tihedas koostöös RIA IT-spetsialistide ja valdkonna ekspertidega.

Teetähised:

  • 2024 kevad: uus riiklik postkast on live´s – saab lugeda riiklikke teateid
  • 2024 sügis: valmis haldusliides – riigiasutus saab kirju kujundada oma põhjadele ja jälgida teadete edasisaatmise ja lugemise statistikat
  • 2024 sügis: personaliseerimine – iga inimene ja ettevõte saab portaalis seadistada valikud, milliseid teateid millise kanali kaudu ta soovib või ei soovi saada

Tulevased arendused:

  • Postkasti platvormi liidestamine riigiasutustega
  • Kättetoimetatavad teated: digitaalsed tähitud kirjad
  • Liidestus Bürokratiga
Varasem riiklik postkast ei vastanud tänapäeva ootustele

Riiklikul teavitusteenusel on pikk ajalugu. Platvormi eelmine versioon loodi umbes 20 aastat tagasi ja  vajas väljavahetamist, sest see oli aegunud kahes aspektis:

1) Tehnoloogiliselt oli platvorm elukaare lõpus ja selle turvalisus vajas parandamist; lisaks arvukatele ärilistele eelistele likvideerib uus platvorm vanad turvanõrkused.

2) Platvormil pakutavate teenuste funktsionaalsus ei vastanud tänapäeva nõuetele – riik soovis selle kaudu pakkuda rohkem teenuseid nii elanikele, ettevõtetele kui partneritele ehk erinevatele asutustele ja ministeeriumitele, kes teavitusi saadavad.

 

Uue postkasti funktsionaalsus võimaldab selle paigaldamist erinevatesse riiklikesse portaalidesse selliselt, et olenemata portaalist, milles kasutaja viibib, saab ta postkastist kätte oma kõik riiklikud teated. Kasutaja ei tarvitse eri valdkonna teadete lugemiseks käia mitmes teemaportaalis. Hetkel ei ole see visioon veel täies mahus realiseeritud – riigiasutuste portaalide liidestamine Eesti.ee riikliku postkastiga seisab ees 2024. aasta lõpus ja 2025. aasta jooksul. Esimesed liitujad on TEHIK (Tervise Infosüsteemide Keskus), Tervise arengu instituut ja mitmed teised.

Väärtus seda suurem, mida rohkem riigiasutusi liitub

Platvormi kasu hakkab ilmnema seda enam, mida rohkem liitub sellega teenusepakkujaid.

Riigi eesmärk on, et kõik olulised teated jõuaksid adressaadile kohale ja saaksid loetud. Seni tuli igal asutusel ise hoolt kanda, et teade läheks kohale: et SMS töötaks, et e-kiri toimiks, et numbrid ja kontaktid oleksid olemas.

Kogu selle info haldamine on mahukas töö ja riigile tervikuna on suur kokkuhoid, kui iga asutus eraldi ei pea seda tegema.

Uus keskne riiklik postkast hoolitseb teadete edastamise eest kolmel viisil:

  • Koondab kõik teated ühte kesksesse kohta, kus neid alati lugeda saab.
  • Korraldab teadete saatmist SMSi, e-kirja või Eesti riigiäpi kaudu.
  • Loob teadete koostamise ja haldamise keskkonna igale riigiasutusele.
Riikliku postkasti detailvaade
  • Näide riikliku postkasti detailvaatest
Riigiasutustele pakutakse postkastiga kahte liiki liidestust

Postkasti platvormi saavad riigiasutused kasutama hakata kahel tasemel sõltuvalt sellest, kui sage ja mahukas on nende suhtlus ettevõtete ja eraisikutega.

  1. “Kerge liidestus” on mõeldud neile, kes soovivad vaid oma sõnumi välja saata. Nad ei soovi lisada eesti.ee postkasti rakendust oma portaali või neil portaal üldse puudub. Selline näide on Liikluskindlustusfond, mis saadab küll teateid  liikluskindlustuse lõppemise kohta, aga ei oma iseteenindusportaali.
  2. “Täisliidestus” on mahukam lahendus neile, kes soovivad kasutada rohkem funktsioone – näiteks koostada teateid mallide peale, liidestada postkast mõne asutusesisese süsteemiga, jälgida teadete kohaletoimetamise ja avamise statistikat. Postkasti rakenduse saab lisada otse vastava asutuse iseteenindusportaali.
    Sellist laiemat liidestust vajavad need, kelle suhtlus ettevõtete või eraisikutega on mahukam ja mitmetahulisem (näiteks Maksu- ja Tolliamet või Tervisekassa).
Mikroteenused ja mikro-esitluskihid

Riikliku postkasti teenuse uuendamisel võeti aluseks mikroteenustel põhinev arhitektuur, esitluskihis kasutatakse microfrontend’e.

Erinevalt varasemast monoliitarhitektuurist annab mikroteenuste kasutamine  võimaluse iga teenust teistest sõltumatult juhtida, arendada ja uuendada. See on oluline eelis, mis annab tellijale teenuse arendamisel suurema paindlikkuse. Samuti ei mõjuta võimalikud tõrked ühes teenuses teiste teenuste tööd.

Kui vana postkasti puhul tuli kogu süsteem ajutiselt kasutusest maha võtta, uuendada ja taas käima panna, siis nüüd saab arendusi ja uuendusi teha nii, et mõjutatud on vaid üks kitsas piirkond. Nii on teenuse kättesaadavus kasutaja jaoks oluliselt parem.

Lisaks saab paindlikult juhtida teenuste jõudlust sõltuvalt nende kasutuskoormusest. Näiteks on  Maksu- ja Tolliametil suurem koormus iga kuu 10. ja 20. kuupäeval ning kord aastas füüsiliste iskute tuludeklaratsioonide esitamise ajal. Sellise tsüklilisuse korral on võimalik jõudlust (mälu, protsessori võimsust) vajadusele vastavalt juurde anda.

Agiilne arendusprotsess koos lisaväljakutsetega

Postkasti platvormi uuendamise töö teostati agiilse arenduse printsiibil ja kõiki selle töövõtteid kasutades.

Klient – Riigi Infosüsteemi Amet – oli protsessi pidevalt kaasatud, osaledes igapäevastel meeskonnakoosolekutel (daily´del) ja sprindi planeerimisel ning koostades järgmiste etappide ärinõudeid. Infovahetus oli mõlemapoolne ja väga tihe. Lisaks valideeris RIA tehniline tugi omalt poolt kõik arenduse sammud.

Projektile lisas keerukust asjaolu, et nii arhitektuurilise kontseptsiooni kui kasutatud keskkondade (nt. riigipilv) osas on tegu pilootprojektiga – olime pioneerid! Riigipilve arenduskeskkonna käimasaamine ja uute tehnoloogiate õppimine võttis aega. Oli vaja teha hulk Proof of Concept´e ja lahendada keskkondade probleeme. Samas oli selle teekonna läbimine vajalik, sest nii sai loodud ideoloogia, mis võeti eeskujuks riikliku äpi platvormi arendamisel.

Uute tehnoloogiate õppimine toimus käigupealt: mikroteenuste ja micro-frontendidega töötamine ning pilvetehnoloogiate ja Kubernetese maailmas sügavuti minemine oli uus ja põnev.

Samal ajal tuli aga toetada ka vana postkasti teenuseid. Klientide jaoks ei tohtinud ükski teenus katkeda ja tuli kindlustada tagasiulatuv tugi (backward compatibility).

Projekti õnnestumine ja tellija tunnustus teevad rõõmu

On hea meel tõdeda, et see suur projekt õnnestus väga hästi. Platvormi uuendamise töö valmis 9 kuuga. Laivi läksime planeeritud ajal ja esimesel katsel edukalt. See tundub enesestmõistetav, aga tegelikult polegi nii tavaline!

Fujitsu töö on Eesti.ee portaali arengule olulist mõju avaldanud – sellest on saanud tervik.

RIA sai tänu uuele postkastile kinni panna 84 serverit. See on märkimisväärne kulude kokkuhoid isegi   Riigipilve kasutamise eest lisandunud kulu arvesse võttes.

Suur võit on teenuse mahu ja jõudluse suurendamise ja vähendamise võimalus. Riigipilve kasutuselevõtu kaudu saavutati skaleeritavus ja parem ressursside juhtimine.

Õnnestunud postkasti projekti võttis RIA eeskujuks riikliku mobiiliäpi tehnoloogilise platvormi loomisel.

Asso Kasuk, Riigi Infosüsteemi Ameti tootejuht: “Meie koostöö Fujitsu tiimiga on olnud algusest peale suurepärane. Tehtud on ülimalt palju ning loodud toode on suurepärase kvaliteediga. Suhtlus, koosmõtlemine ja loomulikult ülim agiilsus asjade arendamisel muutsid kogu projekti jooksul töö väga sujuvaks ja mõnusaks. Kindlasti toome meie Fujitsu tiimi täieliku dream team-ina alati välja.”

Meie meeskond kasvas nii arvult kui oskustelt

Riikliku postkasti projekt oli ajendiks meie tarkvarameeskonna kasvamisele nii arvuliselt kui oskuste skaala ja kvaliteedi osas. Saime juurde tehnilist pädevust.

Meeskonna juhi Mait Koppeli sõnul ei ole meil nii tugevat meeskonda varem olnud. Töötame 35 oma inimese ja 8 partneriga.

Projektijuht Margus Malva ütleb, et meeskond hakkas väga hästi koos tööle. Selliseid suuri asju saab teha vaid väga laheda meeskonnaga – muidu poleks projekt valminud nii edukalt ja nii lühikese ajaga.

Oma roll on selles ka asjaolul, et meeskonna liikmetel oli sõnaõigus tiimi komplekteerimisel, sh mõnede liikmete väljavahetamisel, kelle töö kvaliteet või suhtumine ei vastanud meie standardile.

Postkasti uuenemise protsess jätkub ja Fujitsu tiim on selle juures võtmerollis ka edaspidi.

Loomisel täiesti uus lahendus: kättetoimetatavad sõnumid

Olulisi teateid, mis nõuavad vastuvõtmisel saaja allkirja, saadetakse praegu tähitud kirjaga. See tagab nende kättetoimetamise juriidilises kontekstis.

Riikliku postkasti arendamise visioon sisaldab digitaalset funktsionaalsust, mis tähitud paberkirja formaadi välja vahetaks.

Nn. kättetoimetatavad sõnumid töötaksid uues lahenduses nii, et kui saaja mõnes kanalis vastavat teadet näeb, loetakse see juriidilises mõttes kättetoimetatuks – sellest jääb täpne logi koos kuupäeva, kellaaja ja vastava portaaliga, kus teadet loeti.

Selle funktsionaalsuse ellurakendamine ei ole siiski ainult tehnilise teostuse küsimus, vaid eeldab ka mõningaid seadusemuudatusi, mida peab käsitlema riigikogu. Paralleelselt töö tehnilise poolega siiski käib. Kokkuvõttes võimaldaks see taas parandada riigi toimimise tõhusust.

Siin saad lugeda teise suure avaliku sektori projekti – Tervisekassa pilvemigratsiooni kohta (Fujitsu globaalses blogis, inglise keeles)

Uued postitused meie blogis